Een logo is een afbeelding die uw bedrijf symboliseert. Maar wist je dat er verschillende soorten logo’s zijn?

1. lettermarks Logo Design

Lettermarks (lettertekens) zijn logo’s die bestaan ​​uit letters, meestal merkinitialen. IBM, CNN, HP, HBO … Een patroon opmerken, ja? Ze zijn de initialen van een paar beroemde bedrijven met nogal lange namen. Met 2 of 3 woorden om te onthouden, gebruiken ze elk hun initialen voor merkidentificatie. Het is dus volkomen logisch dat ze monogrammen gebruiken – ook wel lettermarkeringslogo’s genoemd – om hun organisaties te vertegenwoordigen.

Een letterteken is een op typografie gebaseerd logo dat uit een paar letters bestaat, meestal de initialen van een bedrijf. Bij het letterteken draait alles om eenvoud. Door slechts een paar letters te gebruiken, zijn lettertekenlogo’s effectief in het stroomlijnen van elk bedrijfsmerk als ze een lange naam hebben. Hoeveel gemakkelijker is het bijvoorbeeld om NASA te zeggen – en te onthouden – versus de National Aeronautics and Space Administration?

Omdat de focus op initialen ligt, is het lettertype dat u kiest (of maakt) erg belangrijk om ervoor te zorgen dat uw logo niet alleen op het thema past bij wat uw bedrijf doet, maar ook leesbaar wanneer u op visitekaartjes afdrukt. Als u nog geen gevestigd bedrijf bent, wilt u misschien uw volledige bedrijfsnaam onder het logo toevoegen, zodat mensen meteen kunnen zien wie u bent.

2. Wordmarks

Net als een letterteken is een woordmerk of logo een op lettertypen gebaseerd logo dat alleen op de naam van een bedrijf is gericht. Denk aan Visa en Coca-Cola. Woordmerklogo’s werken erg goed als een bedrijf een beknopte en duidelijke naam heeft. Het logo van Google is hier een goed voorbeeld van. De naam zelf is pakkend en gedenkwaardig, dus in combinatie met sterke typografie helpt het logo bij het creëren van een sterke merkherkenning.

Net als bij een lettertekenlogo, zal typografie een belangrijke beslissing zijn. Aangezien de nadruk op uw naam ligt, moet u een lettertype kiezen (of een lettertype maken) dat de essentie weergeeft van wat uw bedrijf doet. Modelabels gebruiken bijvoorbeeld vaak schone, elegante lettertypen die high-end aanvoelen, terwijl juridische of overheidsinstanties bijna altijd vasthouden aan traditionele, ‘zwaardere’ tekst die veilig aanvoelt.

 

3. Pictorial marks

Een beeldmerk (ook wel merkmerk of logosymbool genoemd) is een icoon – of grafisch logo. Het is waarschijnlijk het beeld dat in je opkomt als je aan ‘logo’ denkt: het iconische Apple-logo, de Twitter-vogel, de Target-roos. Elk van de logo’s van deze bedrijven is zo symbolisch, en elk merk zo gevestigd, dat alleen het merk direct herkenbaar is. Een echt merk is slechts een afbeelding. Hierdoor kan het voor nieuwe bedrijven of voor bedrijven zonder sterke merkherkenning een lastig type logo zijn om te gebruiken.

Het belangrijkste waarmee u rekening moet houden wanneer u besluit om voor een beeldmerk te kiezen, is welke afbeelding u moet kiezen. Dit is iets dat uw bedrijf zijn hele bestaan ​​zal bijblijven. Je moet nadenken over de bredere implicaties van de afbeelding die je kiest: wil je op je naam spelen (zoals John Deere doet met hun hertenlogo)? Of ben je op zoek naar een diepere betekenis (denk eens aan hoe de Snapchat-geest ons vertelt wat het product doet)? Of wil je een emotie oproepen (zoals de World Wildlife Foundation doet met hun gestileerde afbeelding van een panda – een schattige en bedreigde diersoort)?

 

4. Abstract logo marks

Een abstract merk is een specifiek type picturaal logo. In plaats van een herkenbaar beeld te zijn, zoals een appel of een vogel, is het een abstracte geometrische vorm die uw bedrijf vertegenwoordigt. Enkele bekende voorbeelden zijn het BP starburst-y-logo, de Pepsi-verdeelde cirkel en de strip-y Adidas-bloem. Zoals alle logosymbolen werken abstracte markeringen heel goed omdat ze uw merk samenvoegen tot één afbeelding. In plaats van beperkt te zijn tot een afbeelding van iets herkenbaars, kunt u met abstracte logo’s iets echt unieks creëren om uw merk te vertegenwoordigen.

Het voordeel van een abstract merk is dat u symbolisch kunt overbrengen wat uw bedrijf doet, zonder te vertrouwen op de culturele implicaties van een specifiek beeld. Door middel van kleur en vorm kunt u betekenis toekennen en emotie rond uw merk cultiveren. (Denk bijvoorbeeld aan hoe de Nike swoosh beweging en vrijheid impliceert).

 

5. Mascots

Mascotte-logo’s zijn logo’s met een geïllustreerd personage. Het mascotte-logo, vaak kleurrijk, soms cartoonesk en altijd leuk, is een geweldige manier om uw eigen merkwoordvoerder te creëren – eh, woordvoerder (?).

Een mascotte is gewoon een geïllustreerd personage dat uw bedrijf vertegenwoordigt. Beschouw ze als de ambassadeur van uw bedrijf. Beroemde mascottes zijn onder meer de Kool-Aid Man, de kolonel van KFC en de heer Peanut van Planter. Mascottes zijn geweldig voor bedrijven die een gezonde sfeer willen creëren door gezinnen en kinderen aan te spreken. Denk aan al die mascottes op sportevenementen en de geweldige dynamiek die ze creëren door betrokken te raken bij het publiek!

 

6. Combination mark

A combination mark is a logo comprised of a combined wordmark or lettermark and a pictorial mark, abstract mark, or mascot. The picture and text can be laid out side-by-side, stacked on top of each other, or integrated together to create an image. Some well known combination mark logos include Doritos, Burger King and Lacoste.

Omdat een naam aan de afbeelding is gekoppeld, is een combinatiemerk een veelzijdige keuze, waarbij zowel de tekst als het pictogram of de mascotte samenwerken om uw merk te versterken. Met een combinatiemerk zullen mensen uw naam ook meteen gaan associëren met uw beeldmerk of mascotte! In de toekomst kunt u wellicht uitsluitend op een logosymbool vertrouwen en hoeft u niet altijd uw naam te vermelden. Omdat de combinatie van een symbool en tekst samen een duidelijk beeld creëert, zijn deze logo’s meestal gemakkelijker te handelsmerken dan alleen een beeldmerk.

 

7. The emblem

Een embleemlogo bestaat uit een lettertype in een symbool of een pictogram; denk aan badges, zegels en toppen. Deze logo’s hebben de neiging om een ​​traditionele uitstraling te hebben die een opvallende impact kan hebben, daarom zijn ze vaak de beste keuze voor veel scholen, organisaties of overheidsinstanties. De auto-industrie is ook dol op embleemlogo’s. Hoewel ze een klassieke stijl hebben, hebben sommige bedrijven de traditionele embleemlook effectief gemoderniseerd met logo-ontwerpen die passen bij de 21e eeuw (denk aan het iconische zeemeerminembleem van Starbucks of het beroemde embleem van Harley-Davidson).

Maar vanwege hun neiging naar meer detail, en het feit dat de naam en het symbool nauw met elkaar verweven zijn, kunnen ze minder veelzijdig zijn dan de eerder genoemde soorten logo’s. Een ingewikkeld embleemontwerp is niet gemakkelijk te repliceren in alle branding. Voor visitekaartjes kan een druk embleem zo klein worden dat het te moeilijk wordt om te lezen. En als u van plan bent dit type logo op hoeden of overhemden te borduren, moet u echt een ontwerp maken dat aan de simpele kant is, anders zal het gewoon niet mogelijk zijn. Houd je ontwerp dus in de regel ongecompliceerd en je loopt weg met een sterke, gedurfde look waardoor je eruitziet als de volmaakte professional.